söndag 28 december 2008

Dammsugare



Du behöver (16 st):

50 gram mjukt smör/margarin
5 dl sockerkakssmulor
2 tsk kakao
Arrakessens eller punsch efter smak
300 gram grön marsipan
Florsocker till utkavling
100 gram blockchoklad

Gör så här:

1. Rör smör och kaksmulor krämigt och rör ner kakao.
2. Tillsätt arrak efter smak.
3. Dela degen i tre delar, rulla till avlånga rullar och lägg in dem i frysen.
4. Kavla marsipanen till en cirka 2 millimeters tjocklek. Använd florsocker att ”mjöla” med under kavling om marsipanen kladdar. Skär marsipanen i breda remsor (som är tillräckliga för att kunna rulla in arraksrullarna). Lägg skarvarna omlott och nedåt.
5. Smält en tredjedel av chokladen i vattenbad (i en skål över kokande vatten) ta av skålen från värmen så fort den har smält.
6. Hacka resterande choklad fint och rör ner den så att den smälter. Låt svalna.
7. Skär rullarna i cirka 4 cm långa bitar och doppa ändarna i choklad.

Receptet kommer härifrån! :-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du är, de ser sååå proffsiga ut! Har aldrig gjort dammsugare utan bara arraksbollar när jag hittat någon bortglömd mjukkaka i frysen.
ha det fint/Karin

Gott och blandat sa...

Dom här små söta dammsugarna är det dock inte jag som har gjort, utan min syster! :-) Men visst är dom för söta!

Anonym sa...

Mmmm, så gott! Dammsugare är mina favoriter och har varit sedan jag var barn...
Hälsningar Mamma Mat

Anonym sa...

GOTT!

Anonym sa...

Hej!
Jag har en s k utmaning till dig i min blogg, gå in och kolla - ser fram emot att se dina svar...

Kram och ha det bra!

http://locotown.wordpress.com

Anonym sa...

Woho, vad glad jag blir. Brukar läsa din också! :)

sofie sa...

Jag älskar dammsugare.Ska baka dom till helgen.Tyvärr är det alldeles för gott med kakor så man (jag) kan inte baka i veckorna för dom blir uppätna med en gång!