söndag 3 augusti 2008

Potatis och purjolöks-soppa


Du behöver (ca. 2 personer):

Ca ½ purjolök, eller efter behag.
2-3 potatisar
En buljongtärning
½ liter vatten
Margarin
Eventuellt körvel som bordskrydda

Gör så här:

1. Skiva purjolöken i lagom stora bitar.
2. Stek purjolöken i margarin.
3. Häll i det uppkokade vattnet i kastrullen tillsammand med purjolöken
4. Dela potatisarna i små bitar och häll över i soppan.
5. Tillsätt buljongtärningen.
6. Låt koka tills potatisarna är klara.

Det finns egentligen inget exakt recept till den här potatissoppan, men jag hoppas att ni förstår på ett ungefär hur man tillagar den. Som liten älskade jag den här soppan och jag tror att jag kunde koka den redan vi kanske 7:års ålder(?). Så då kanske ni förstår att den är lätt att göra! ;-)

3 kommentarer:

carr0s.blogg.se sa...

Din header ser jätte mumsig ut måste jag säga, och du verkar ha en hel del smaskiga recept :)

Gott och blandat sa...

Tack! ;-)

Anonym sa...

Den där soppan är min favorit! Jag brukar däremot vispa kraftig för hand med en visp så potatisen går sönder lite, då blir soppan mer krämig! Hur gott som helst!