söndag 19 oktober 2008

Matpaj (eventuellt mjölkfri)

Skal:

3 dl vetemjöl
125 g smör/margarin (jag använde mjölkfritt margarin)
2,5 msk kallt vatten

Äggstanning:

3 ägg
3 dl mjölk (jag använde havremjölk)
1-2 krm salt
1 krm peppar

Valfri fyllning, i min paj hade jag skinka och purjolök.

Ost (själv använde jag inte det eftersom jag gjorde en mjölkfri variant)

Gör så här:

Blanda ihop vetemjöl och matfett till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en osmord pajfor, ca 25 cm i diameter. (Förgrädda eventuellt pajskalet i 5-10 minuter medan du gör fyllningen.) Gör iordning fyllningen du valt och lägg den i pajskalet. Vispa ihop ägg och mjölk. Krydda och häll blandningen försiktigt i pajformen. Strö över den evetuella osten. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, ca 30-40 minuter, tills äggsmeten stelnat och pajen fått fin färg.

Grundreceptet kommer härifrån, men jag experimenterade lite med det! ;-)

Inga kommentarer: