torsdag 19 juni 2008

Chokladbollar

Du behöver (ca. 40 st.) :
100 g margarin
1 ½ dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
1 msk kaffe
2 msk vatten
5 dl havregryn
(pärlsocker eller strössel)

Gör så här:
Rör fett och socker tills det blandats, fettet bör vara mjukt. Tillsätt sedan övriga ingredienser (allt utom pärlsockret/strösslet) och blanda ihop till en massa. Häll upp pärlsocker/strössel på en tallrik. Forma degen till små bollar och rulla i pärlsockret/strösslet. Förvara dem kallt! ;-)

Jag hade tyvärr ingen bild på mina chokladbollar så jag hittade en här. Och receptet kommer från en kokbok som heter "Vår Kokbok".

4 kommentarer:

Lisa sa...

Oh vad jag blev sugen på retrogodis! Fast jag vill ha kokosflingor på mina.

Lyrans Noblesser sa...

Mums! Ett litet tips; om man byter ut hälften av havregrynen mot vanliga cornflakes blir de ännu godare :o)

Gott och blandat sa...

Vad spännande det lät med hälften cornflakes, det måste jag absolut pröva någon gång! ;)

ingegerd sa...

en gammal god klassiker som går hem hos alla!!Särskilt här!