söndag 6 juli 2008

Dagiskaka


Du behöver:

4 ½ dl socker
5 ägg
4 ½ dl mjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 dl vatten
150 g smält margarin
2 msk kakao

Gör så här:

Sätt ugnen på 175-200 grader. Smält margarin. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt sedan resten av ingredienserna. Häll smeten i en smord långpanna och grädda i mitten av ugnen! Vänta sedan tills kakan svalnat. Dags för glasyren!

Glasyr:
200 g florsocker
4 msk smält margarin
2 tsk vaniljsocker
4 msk kaffe
2 msk kakao
(strössel)

Blanda alla ingredienser och bre sedan glasyren på kakan. Garnera med strössel! ;-)

Det här receptet har många år på nacken i vårat hem! Det kommer från dagiset jag gick på när jag var liten. Vi visste inte vad kakan hette så då började vi kalla den för dagiskaka, och det har den alltid hetat hos oss. Är det någon som har någon aning om vad kakan heter egentligen? Jag kommer alltid kalla den för dagiskaka men det vore kul att veta vad den egentligen heter ändå!
;-)

6 kommentarer:

Unknown sa...

TACK:)! Det tycker jag verkligen att du ska göra:)

Ha en härlig söndag!

http://mariaskakburk.blogg.se

Barnboksbloggen sa...

Min mamma kallar den för Snoddas. På caféer står det Moccarutor. Jag har hört andra namn också, men kommer inte på dem just nu, den där kakan är populär.

Cia sa...

Det finns många olika namn på den här... Hos oss heter den snoddaskaka precis som Carola skriver... Men kärleksmums kallar alla andra jag känner den för.. Jag föredrar dock snoddas framför de andra namnen :) Gud vad gott det här är! Det ska vara mycket kakao och helst lite kaffe i också, jag måste eventuellt göra det här nu på en gång :) Blev så himla sugen!

Gott och blandat sa...

cia: Det tycker jag absolut att du ska göra! ;-)

Som man brukar säga... Kärt barn (?!) har många namn... ;-)

ingegerd sa...

dessa är så goda!!och jag håller med att kärt barn har många namn tex kärleks mums!=)

Angelica sa...

Jag vet inte om det är jag som är föt trött; men hur länge ska den gräddas ? (: